zaterdag 5 juli 2014

Ruffieux - Saint Claude 113 km

Vanuit mijn chambre d'hote had ik de hele avond uitzicht op de Grand Colombier, de laatste echt zware Col van de route, zodat ik mij geestelijk goed kon opladen. 's Nachts had het enorm geregend maar gelukkig was het 's morgens droog. De Grand Colombier had nog wel een mooie wolken tulband als overblijfsel. In de klim heb je een prachtig uitzicht op de Rhône die hier nog maar kort uit het meer van Genève ontsprongen is en het Lac du Bourget en de enkele heuvelketen die beide scheidt, zie foto. 
Na vier kilometer klimmen hoorde ik een koersauto achter mij en, jawel hoor, een paar minuten later werd ik door de eerste renner gepasseerd. Dit ging een tijdje zo door omdat ik ze met mijn bepakking never nooit niet kon bijhouden. Toen ik de tulband in reed verdwenen de renners die mij inhaalden 20 meter voor mij in de mist, een mooi gezicht. Ik kon al het gezelschap en de "bon courage"'s wel waarderen want ik klom nooit alleen en dat wat wel prettig op al die 14% stukken. De auberge op de top ging pas om 12:00 open, gelukkig kon een stempel er net van af maar de maag vullen zat er niet in. 
Gelukkig was er ravitaillering voor het peloton na de afdaling en, na navraag bij de organisatie die mij al verschillende keren met verbazing in de klim gepasseerd was, mocht ik meehappen en meedrinken. Zeer sympathiek, want de volgende 50 km reed ik in niemandsland waar geen bar of restaurant te vinden was. Ik ben nu in de Haute Jura aanbeland en Saint Claude is de drukke en grootste plaats in de streek. Ik heb de laatste kamer in het laatste hotel omdat er een bruiloft gevierd wordt.

Cols:
Col du Grand Colombier
Col de Berentin
Col de la Croix de la Serra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten