vrijdag 13 juli 2012

St. Lary - Oust 82 km 4:02 fietstijd

Toen ik de hotellier in St. Lary gisteren, na het diner, mijn Quatorze Juillet op zaterdag issue voorlegde begreep hij mijn probleem: hij zat dan zelf ook vol. Na enig nadenken en met glinsterende ogen pakte hij de telefoon, belde zijn Logis collega in Oust en na enkele staccato Franse zinnen die ik nauwelijks kon volgen had hij het geregeld. Ik kon vandaag en zaterdag in het Hostellerie de la Poste in Oust verblijven. Hoezo zijn Fransen niet behulpzaam? Dat betekent wel dat ik mijn schema iets moest omgooien maar dat heb ik er graag voor over. Vandaag 2 collen zoals ik gepland had en zaterdag mijn koninginnenrit (niet qua moeilijkheidsgraad maar qua naam) de beklimming van de Col d'Agnes. Zondag de beklimming van de Col de Péguère en de afdaling naar Foix en daarna richting Carcasonne en een hotel in Chalabre. De beklimming van de Col de Péguère en de afdaling naar Foix zitten ook aan het eind van de spannende tour etappe van zondag, ik doe het 's morgens vroeg, een verdwaalde fietser laten ze er dan wel langs op het parcours, maar spannend blijft het wel.
Terug naar vandaag. Het was strak blauw toen ik wakker werd en dat is de hele dag zo gebleven. De beklimming van de Col de la Core vond daarom onder ideale omstandigheden plaats. Bij het begin van de klim (nog 13 km te gaan) zie je de top al onwaarschijnlijk ver liggen en in lange slagen kom je steeds dichterbij. Boven een onbeschrijflijk mooi en ver uitzicht naar alle kanten met soms nog plukken sneeuw. Na de afdaling lunch in Seix. Hierna de beklimming van de Col de Latrappe, niet moeilijk maar in de significant toegenomen warmte toch zwaar. Afdalen naar Aulus les Bains en daarna door de vallei richting Oust. Het plaatsje Oust is van het soort 2 huizen en een kippenhok maar heeft wel een uitstekend hotel en een uitstekende keuken. Geen fratsen, gastvrij, oog voor de (veelal buitenlandse) gasten, zo heb ik het graag.

Cols:
Col de la Core
Col de Latrape

Geen opmerkingen:

Een reactie posten