woensdag 9 juli 2014

Le Markstein - Ste. Marie-aux-Mines 72 km

Agnes komt me over 2 dagen (vrijdag) ophalen in mijn finishplaats Saverne, daarom pas ik de lengte van mijn dagetappes naar beneden aan om goed uit te komen. Dat komt niet slecht uit want net als in de touretappe was het baggerweer vandaag en dan komen kortere dagetappes niet slecht uit. Vanmorgen was het in Le Markstein 6 graden maar wel droog. Ergo, volledig ingepakt naar beneden naar Münster en daarna omhoog naar de Collet du Linge in reeds druppelweer. Dit weer paste uitstekend bij de omgeving van de Collet omdat dit een loopgraven frontlinie was tijdens de Eerste Wereldoorlog. Twee begraafplaatsen aan beide kanten van de frontlijn en een museum met originele loopgraven geven goed de trieste zinloosheid van deze strijd aan in een streek die altijd al een twistappel is geweest tussen Frankrijk en Duitsland (zie ook de namen van de cols) en pas na de Eerste Wereldoorlog definitief aan Frankrijk is toebedeeld. Je kunt hier trouwens zowel met Frans als Duits terecht en bij de restaurants vragen ze in welke taal je je menukaart wilt hebben, een mooi teken van de huidige verbroedering. De route die ik vanmorgen reed is onderdeel van een van de Vogezen etappes van de Tour dit jaar (zie foto voor de aankondiging van de wegafsluiting) en de reden dat ik twee en halve week geleden begonnen ben met het laatste stuk van mijn 100 cols was dit stuk voorbij te zijn voordat de Tour langskomt met alle obstakels van dien zoals volgeboekte hotels, afgesloten wegen, drukte, chaos, etc.
Na de lunch begon het flink te regenen en het was en bleef koud omdat ik op de Route des Cretes reed en op de kam en dus op hoogte bleef. De afdaling naar Ste. Marie-aux-Mines in het dal kwam als een verlossing en 1 km voor het dorp vond ik een hotel met een drooghok om mijn meer dan natte spullen te kunnen drogen voor de etappe van morgen.

Cols:
Col du Platzerwasel
Collet du Linge
Col du Wetstein
Col du Calvaire
Col du Bonhomme
Col du Pré des Raves

Geen opmerkingen:

Een reactie posten