Vandaag een rustdag ingepland maar dat liep even iets anders. Heerlijk rustig aangedaan en in de loop van de morgen rustig peddelend naar Luz-St. Saveur aan de voet van Col du Tourmalet. De Gorges de Luz zijn prachtig, steile rotswanden waar de rivier en de weg zich doorheen perst. Een kilometer voor Luz in één keer: pang. Mijn zadel zat los en na een klein onderzoek bleek dat mijn zadelbout (de bout waarmee mijn zadel aan mijn zadelpen vastzit) het te hebben begeven. Dat is toch minstens een M8'tje, hoe kan die nu breken? Metaalmoeheid? Fabricagefout? Juist op dat moment stopt een Engels stel waarmee ik 's morgens nog bij het hotel gesproken had naast me. Ze brachten me met de fiets in de achterbak naar Luz. In Luz kon niemand me helpen maar zeiden ze dat er wel een fietsenmaker was in Argelès-Gazost (waar ik 's morgens vandaan kwam). Er ging wel een bus terug naar Argelès-Gazost. Na een half uur wachten komt de bus maar de chauffeur zegt gedecideerd "non", er mag geen fiets mee. Damn, wat nu? Er zit maar één ding op: staand op de pedalen terug naar Argelès-Gazost wat gelukkig een afdaling is. De fietsenmaker was natuurlijk met siësta dus: rustig aan, pas je aan aan de Franse slag en ga eerst lunchen. Na de lunch naar de fietsenmaker die me meteen hielp. Dezelfde bout had ie niet maar wel een nieuwe zadelpen. Dus: nieuwe zadelpen er in en mijn zadel er op gemonteerd. Hij vroeg nog of ik mijn oude zadelpen wilde meenemen, dacht het niet. Nu weer terug naar Luz en daar een hotel gevonden. Avontuur? Dacht het wel. Rustdag? Voor mijn benen wel, maar voor de rest....
Cols:
Geen
Ja kom zeg, waarom zou alles maar rustig en kalmpjes verlopen? Een beetje spanning en sensatie willen wij als volgers op afstand ook wel hoor ;-)
BeantwoordenVerwijderenGelukkig hoefde je geen hele stukken te lopen met de fiets aan de hand en kun je na deze reparatie je reis voortzetten. Veel succes verder.
Jij een gebroken zadelbout......ik een gescheurde velg en een versleten derailleur dat tussen de spaken sloeg.....er staat je nog wat te wachten. De 100 cols vraagt het uiterste van man en materiaal. Trouwens uitrusten doe je toch in de afdaling!
BeantwoordenVerwijderen